Translate

lördag 29 oktober 2011

Det har varit alfatuppsbyte i min Hedemoraflock. Den ljusblå Oskar här ovan, i mitten av bilden och ganska så fjäderlös efter ruggning, har efter fyra år som förstetupp blivit utkonkurrerad av svarta Alvar, andretuppen. Alvar spänner ut bröstet och är mäkta imponerad av sig själv. Han blir en värdig efterföljare till Oskar. Dessutom börjar det bli allför många ljusblå avkommor nu efter Oskar så lite svarta kycklingar behövs till nästa säsong.
Tyvärr måste hela flocken sitta instängda i utehagen för tillfället eftersom en envis duvhökshanne har fått upp ögonen för läckra kycklingbitar. En ungtupp gick åt härom dagen och nu vill jag behålla resten av kycklingar, ungtuppar och höns för mig själv. Har 28 vuxna hönor och fyra tuppar, men måste snart ta bort Oskar. En alfatupp som degraderats mår inte psykiskt bra och får därför bli begraven med träkors över sig. Men det finns en sju, åtta stycken ungtuppar av ca trettio som ska sparas till våren och sedan väljas mellan. Vill alltid ha minst fem, sex tuppar och runt trettiofem hönor. De andra ungtupparna går i grytan när de växt på sig.

1 kommentar:

  1. Om jag bodde på landet skulle jag också ha höns, såna där fina;)

    SvaraRadera