Translate

onsdag 1 oktober 2014

Så blev det.

Min grusgård är färdig! Och här är några bilder från den, men inte är det som i verkligheten. Alltid så svårt att få till foton på större områden i trädgården, tycker jag. Blir liksom aldrig som jag tänkt mig. (Någon som har hemligheten bakom bra miljöbilder? Objektiv? Jag har en Nikon D80.)
Här står jag och tar en bild in genom öppningen i avenbokshäcken, den egentliga ingången.
 
 
Och här är det fotograferat från den tillfälliga bänken med hönsens inhägnad i ryggen.
Till höger om den här låga, vita syrenen, som ska hållas lite bonsailikt, står ett högstammat syrenträd, Beauty of Moscow. Vita, doftande dubbla blommor som i knoppstadiet är svagt rosalila. En helt underbar syren. Den lyckades jag aldrig få med i bild annat än på de första, tagna från andra hållet.

Här sitter jag nu i eftermiddagssolens sista strålar innan de försvinner ner bakom den gamla linden. Njuter av stillheten. En katt i knät. Rofyllt. Och jag är nöjd med resultatet. Hann precis färdigt innan frosten kom, innan jag igår opererade om mitt lillfinger, innan oktober började. För nu får jag inte gräva på åtminstone två veckor (säger de, ja. Gissa vem som flyttade en minitall i dag till ett bättre ställe!) Och sedan blir det för sent med etableringen för alla gräsplantorna.
Hej hopp!

10 kommentarer:

  1. Men hallå där!
    Det är hur fina bilder som helst!!!
    Du har helt rätt att det är det svåraste som finns att ta just de bilderna.
    Mejla mig så har jag kanske något tips till dig.
    Nu vill jag också ha en grusträdgård.
    Min favorit bild är den sista.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Hei! Det ble kjempefint. Liker det så himla godt.
    Kan du ikke dele på bloggen de tipsene du får fra Annika.? Jeg har så mye å lære.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  3. Ah, tänkte precis att det ser ut som en rogivande plats. Fint med syrenerna. Du är en skicklig fotograf!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Är det någon som kan svara på din fråga så är det Annika. Hoppas du delar med dig av tipsen. Jag tycker också att det aldrig blir bra med avståndsbilder. Möjligen blir de skapliga om när de är i storformat. Eftersom Annika tycker att den sista bilden är bäst, kanske det är så, att man får acceptera att vissa växter döljer andra. Ibland blir det bättre om man sänker kameran. Hur som helst har du skapat ett fantastiskt rum och vartefter gräsen växer till sig blir det bara finare och finare!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Jättefint! Nog ser bilderna också väldigt fina ut. Jag behöver också bra fototips så dela gärna med dig av tipsen. Tror att jag fastnar för bilder där man ser ljus från himlen som kontrast mot själva motivet. Det där med ljuset är viktigt men jag vet inte exakt hur man får till det;)
    Vila lilla handen nu och ha det bra!

    SvaraRadera
  6. Det blev verkligen fint där på din grusgård.Och bilderna är fina.Visst är det svårt med att få till bilden så som man ser den.Ofta så märker jag att i bakgrunden har jag fått med en soptunna eller en skottkärra då jag tar mina bilder.
    Inte lätt det där.
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Vilket rofyllt ställe du har skapat. där kan du njuta många vackra stunder.
    Ha en fin torsdag och var rädd om ditt finger du får inget nytt
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Så fint det blev, strama väggar och lite mer "lössläppt" plantering, perfekt kombo! Och dina bilder är alldeles utmärkta!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Det blev ett rofyllt ställe! kommer se fantastiskt ut när gräsen får visa upp sig.
    Den syrenen bjuder på en vacker blomning, har den jag med men inte uppstammad,
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  10. Snyggt!!! Grattis till ett lyckat projekt - jag skulle också vilja sitta på den bänken och njuta av utsikten:-)
    Kram!

    SvaraRadera