Translate

torsdag 2 februari 2012

Dagens tema: höns.

Mina Hedemorahöns har satt igång att värpa av bara hejsan igen efter vintervilan. Dagsljuset är ju åter. Nu får jag så det räcker även till andra äggfantaster.
Några ungtuppar ramlade på yxeggen i helgen, de som blivit lite väl kaxiga för sitt eget bästa. Så nu är det bara 16 ungsprättar och 4 gammelboys kvar. Förutom de 36 hönorna.
Skottade också ut tre kärror med dynga från hönshuset när vi ändå var i farten. Det blir härligt i rabatterna. La ut en del redan nu. Gödslet är uppblandat med jord och lite halmrester, har legat på golvet hela vintern där ungfåglarna huserat. Vuxet folk sover mer anständigt - uppe på ramen över dyngbingen. Där inunder samlas enbart hönsskit. Och det är starkt, det, och får användas med måtta.
Deras ägg är guld värda, hur goda som helst mot köpeägg, tycker jag. Därför får de bli fotograferade i en silverskål, mycket oputsad och vacker. Sedan, hopp in i kylen med dem.

Men vem har värpt det här ägget av er, då? Emilia, Ottilia eller kanske Alma? Ingen som känns vid det? Nähä.

Här står malliga Angus med sina två favoriter, Olivia och Asta, båda ruvningsgalningar och superbra kycklingmammor. Olivia är den grå med lockig stjärt.
Eskil är en ursnygg ungtupp som jag har tänkt att spara. Svart med vinrött, svart kam, snygg kroppsform. Lite tillbakadragen än så länge. Får se hur han utvecklas i vår.

Även fast det är snö och många minusgrader kommer alla hönsen ut när jag kommer med mat åt dem. På morgonen är det havre, korn och köpepellets i deras mathoar, senare på eftermiddagen bjuds det matrester och lite vetekorn. Alla låter sig väl smaka, knuffas och stjäl av varandra.

Sedan blir det till att smälta maten och vila sig en stund. De äldre går in, de yngre blir kvar ute och sitter på den gamla harven.

Slutklämmen på hönstemat idag är: höns är bra att ha. De ger ägg, tuppar till grytor, gödsel till rabatter, glädje att iaktta. Och de gal så härligt, alla tuppar på en gång, tidiga sommarmornar när fönstret står öppet och jag vill sova!

9 kommentarer:

  1. Så fina de är, dina höns.
    Synd man bor i stan. Egna ägg haade suttit fint.
    Fast det är visst tillåtet att ha fem hönor men ingen tupp i stan :))
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Det är en fröjd att se alla dina höns. Lite skillnad mot våra som alla ser precis likadana ut. Det är väl i och för sig också charmigt men...
    Eskil är ju hur snygg som helst!

    SvaraRadera
  3. Att höns och tuppar kan vara så vackra, bra bilder gör väl sitt till också.
    En tupp som väckarklocka skulle jag behöva:)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag tror bestämt att jag gillar höns!
    Vi försökte få lov att ha några här i samhället men se det gick inte när det var närmre än 100 meter till grannarnas boningshus. Loppor kunde visst hoppa så långt, eller vad det nu var.Jag njuter av dina bilder istället:)

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder. Drömmer om att ha höns när jag inte pendlar längre....
    Tänk då har jag ju nån att fråga, gott :)

    SvaraRadera
  6. ååååh, egna höns!!!! Varför vill min kille inte flytta ut på landet???
    På somrarna brukar min syrra hyra fyra hönor av en bonde. De är jättefina, även om det ibland blir sorg när de blir tagna av rovdjur. Hönan Matilda har i alla fall klarat sig. Henne har de haft de senaste fem åren!!!

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara bilder och vilken härlig blogg! Vad glad jag är att du skrev en kommentar hos mig så att jag kunde hitta hit. Jag vill så väldigt gärna ha höns men jag har inte lyckats övertyga H om det...än ;-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Ååååååååååå va de ser mysigt å rofyllt ut :)
    å missa nu inte.....

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  9. Oj, jag hamnade här på din trevliga blogg! Tack vare din hälsning på MIN...Jag kommer att titta in här, ser ju ut att bli väldigt trevliga besök. Och vilka härliga husdjur! Vilka färger!
    Lampan i ditt förra inlägg blir jag så avundsjuk på - har precis fått veta att en "grislampa", som funnits på gården var kastad! Maken har letat idag, utan resultat. Ibland rensas det för bra! Men vem kunde veta, att just en sån lampa ville hustrun ha efter ca 50 år(då fanns svärföräldrarnas lantbruk)?!
    Härlig blogg!
    Ha det gott!
    Hälsn Lena i sydöstra Blekinge

    SvaraRadera