Translate

fredag 20 april 2012

Jordmums.

Här är en kaliumleverans på väg. Kanske till en ros, kanske till en magnolia. Eller rent av till komposten.

I komposten ligger det redan en massa blivande jordförbättrare. Kaffesump, grönsaksrester - de delar som inte hönsen äter, snorpapper, fruktskal, räkrens, teblad, lite hönsgödsel, ogräs och gräs, trädgårdsavfall, lite annat smått och gott. Till sist blir det fin jord till mina växter att gotta sig med.

Men ibland får även någon liten söt f d levandes hamna i kompostbyttan. I alla fall om det är fruset ute. Den här gulsparven hoppade omkring hos hönsen i en knapp vecka innan den en dag låg död i deras inhägnad. Jag hade anat att den var sjuk eller gammal för den var så orädd. Annars lever de i flock och vill absolut inte ha med varken höns eller mig att göra. Nu blir den i alla fall återbördad till jorden så småningom.

                                                                   Törnrosa

7 kommentarer:

  1. Vi har också en gulsparv begravd i vår kompost.
    Ha det fint!
    Anna

    SvaraRadera
  2. I min kompost finns just nu bara löv och perennaskräp, men jord blir det.
    Ska bli spännande att få besöka dig!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har slutat slänga några av de få döda möss jag kommer över ibland på komposten. Tycker det är lite halvläskigt att gräva i komposten sen och hela tiden förvänta mig att gräva fram ben som får mig att tänka på musens öde i komposten. :-(

    SvaraRadera
  4. Vi grävde ner en skata i komposten när sonen var mindre. Han ville att mask och myror skulle rensa benen så han skulle få en fin skatskalle. Men den försvann. Inte ett enda ben var kvar när vi vände högen för hösten! Och det hade inte varit någon där och rotat och tagit den, så det är tydligen attans effektiva nedbrytare i en kompost! Besviken blev sonen, men han fick tag i en ekorrskalle istället:)
    Underbara bilder i förra inlägget!

    SvaraRadera
  5. Åh, jag skulle verkligen vilja få ordning på min kompost, och helst av allt vill jag ha en varmkompost... Det blir till att skriva upp på min lista! ;-)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  6. Kompost är toppen men ännu har jag inte haft någon fågel i den.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Livets gång...nån fågel har jag inte kommit på att lägga däri fast jag då o då hittar döda små i trädgården :-(

    SvaraRadera