Translate

fredag 6 juni 2014

Woodlandet, mitt dunkla paradis.

Älskar att gå ned på norrsidan av tomten, där hundraåriga träd breder ut sina kronor och skuggar mina woodlandsförsök. Eftersom det är tung mälardalsjord, lera, överallt i trädgården måste jag tackla den när jag vill ha surjordsväxter såsom magnolior, rododendron, azaleor, trillium, ormbunkar och mycket annat som trivs i lundmiljö. I en del planteringar har jag bottnat med odlingsväv, andra har blötbäddar under sig och några endast pressening i botten. Den senaste jag gjort la jag enbart ett tjockt lager med tidningar direkt på jorden och fyllde upp mot torvblocksnivån med en blandning av gammal kompost av hästgödsel och halm, halvförmultnade löv, grovt grus (ca 40%), barkmull och barrförna. I botten en del ris och växtrens.
Det blir en del bilder här nedan från mina första woodlandsplanteringar. I nästa inlägg kommer jag att visa från det nyaste partiet.


I bakgrunden blommar en buskpion som jag frösått för åtskilliga år sedan. Den står relativt mörkt till, så varken tillväxt eller blomning är optimal. Men vad gör väl det, jag gillar det sirliga i sättet som den växer och blommar.
 
 __ __
 
Mer och mer fascineras jag av ormbunkarnas spetslika bladverk. De är fantastiska att ha som underplantering till träd och som bladform mot hostor och andra rundade blad.
 


__ __
 
De allra första rododendronbuskarna jag planterade var lila. Punkt. Namn? Ingen betydelse då. De har senare fått sällskap av både rosa dito, en flikbladig japansk lönn, några olika tallar med vackra blågröna barr och nu senast, en speciell varigerad syren i förgrunden, Syringa emodi ´Variegata´.

Strax höger om bilden ovan är de här växterna planterade. En del står med rötterna i en blötbädd, ormhasseln kämpar med lerjorden och en buskpion klarar den relativa torkan i en bädd med markduk i botten.

 

 En del småttingar får plats i framkanten där solen kommer åt hela eftermiddagen.


 Färger! Rosa och blankgrönt mot hostans blågrågröna blad.

 
Sirligt skirt ljusgrönt mot mörkare blanka rododendronblad.

 
Gråblå barr med azleans illiga brandfackla bakom.




Och överallt där jag går med min kamera har jag min lilla assistent med mig - Leonidas Lejonhjärta.
 

Hej hopp från oss!

9 kommentarer:

  1. Tack för fina bilder från ditt vedland. Ja, jag försöker anta det försvenskade ordet på woodland av bortgångne Peter Gaunitz. Ära vare hans minne. Lycka till med jord och växtlighet.
    Luna

    SvaraRadera
  2. Vilket paradis... helt underbart!
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Vilken spännande tomt du verkar ha och woodlandet är ju hur fint som helst!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Åh ljuvligt! Underbart namn på din följeslagare:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Hei! Så frodig og vakkert. Inspirerende. God pinse! Anne

    SvaraRadera
  6. Men så vacker du har det måste bara fråga hur stor tomt har du??
    Det är ju som en hel park så fint och vilket jobb du lagt ner.
    Önskar dig en fin Pingst
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Äntligen lite tid att sitta vid datorn och titta på dina fina bilder! Och skratta igenkännande åt att det växer allium nästan överallt :)

    SvaraRadera
  8. Vilken fin sommarpromenad! Massor av fina växter visar du.
    Nu är den allra ljuvligaste tiden!
    Glad Pingst!
    Märit

    SvaraRadera
  9. Åhh vilken härlig blogg du har, vilken tur att du kommenterat hos Meta :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera