Translate

torsdag 20 november 2014

Augusti. Ett skönt minne

nu när novembers dysterhet kletar på fönstren, droppar från avlövade träd och lerar in hela livet. Jag letar fram sommarbilder och försjunker i den varma, soliga känslan. Av den evigt pågående sommaren. Som det kändes då, mitt uppe i värme och solsken. Höst? Kyla? Snö? Kan det verkligen bli det igen? Kändes så avlägset, så helt omöjligt.
Då var det ännu sommar, men kvällarna börjar mörkna allt tidigare. För en gångs skull hinner vi äta middag i växthuset utan pannlampor. Nåja, stearinljus, lyktor och i mörkaste fall, en gammal kristallkrona, lyser upp så där lagom mycket. Och vi kan sitta långt fram på kvällen, med mat, prat och ett glas vin. Filtar och plädar finnes vid behov.
 
På vakt  vid ingången. En fluffig hortensia, lite limefärgad ljung, en rugge gräs.
Fuchsiorna stortrivs i den lite fuktiga och svala växthusluften på eftersommaren. Tror den här sorten heter ´Marschmallow´. Om inte annat, ser den i alla fall ut att heta det. Börjar få långa, knotiga grenar numera. Kanske ny kruka och ny jord till nästa år? Hmm... Som 15-års-present?
 
 
 
 På grillen ligger tjocka krav-entrecoter som lyxmat idag. Färska sojabönor med vitlök, olivolja och örtsalt till. Egna tomater och ruccola, en avocado att dela på. Vitlökssmör. Några rödbetsbitar från igår med chevre och pinjenötter. Inga större ovationer, alltså. (Förutom köttet.) Men gott, gott.

Värmen där inne fick de kalla fönsterglasen att imma igen.
Törnrosa

9 kommentarer:

  1. Ohh vad ljuvligt du både visar och skriver. Får stor längtan till nästa augusit.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  2. Hei! Dette høres og ser utrolig deilig ut. Vakker sensommerstemning. God kveld! Anne

    SvaraRadera
  3. Ohh vad härligt det låter,. Just nu är mitt växthus fullt av en massa saker som inte borde stå där men vad gör man när tomten är full av byggmaterial På kolonin alltså.
    Önskar dig flera såna fina dagar
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga sommarbilder att drömma sig tillbaka till !! :)

    SvaraRadera
  5. Jag skrattar åt min reaktion: "Oj så påstridigt grönt det blev i ögonen!" Har nog tittat ut lite för mycket idag...:)

    SvaraRadera
  6. Ett underbart ställe att inta en måltid!!
    Kram och trevlig helg
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara bilder.....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Ditt växthus är så fint och underbart inrett att jag nästan blir fuktig i ögat. Precis så skulle jag vilja ha det, men stilen är inte min hur mycket jag än önskar att den vore det. Jag måste nog titta på bilderna flera gånger och drömma mig bort lite. Tack för att du visar!!!

    Kram
    //Linda

    PS! I dag grävde jag upp en liten gran i skogen ... den kanske blir permanent här hos oss. Eller nu är jag oärlig - maken grävde upp den åt mig. Jag bara pekade. Den var perfekt och hade inte vuxit inne i trängseln bland de andra granarna. Tog två riktigt små också som jag ska sätta i krukor. Det kommer att bli så fint - hoppas jag ;)

    SvaraRadera
  9. Så mange skjønne augustminner. Drivhuset ditt er utrolig koselig. Der har du nok mange gode stunder.

    SvaraRadera