Translate

måndag 6 april 2015

Orient, min älskade.

Han blev 19 år. En ihärdig hälta ville inte ge med sig. Efter trekvarts år fick jag inse att det inte gick längre. Och sedan februari går nu Orient på de evigt gröna ängarna, förhoppningsvis med mina andra hästar. Min älskade, älskade plutt! Hade hoppats på några fler år nu när vi kommit till Msv C och bara njöt tillsammans. Men, men. Så är livet med häst. Underbart, ibland alldeles för kort, även om vi har kämpat ihop i nära 10 år. Saknar honom, men gläds åt tiden som vi hade.





Men så, på skärtorsdagen, kom en ny kärlek. Hamlet, 6 år, mjuk, mjuk att rida, stor och svart. 172 i mankhöjd. En vänlig, sammetsögd valack som älskar att gullas med och äta morötter. 
Nu ska vi bara komma överens om vad min skänkel betyder och sedan...wrom och hej hopp!
 
 
 
 
Törnrosa galopperar vidare.

9 kommentarer:

  1. Hästar är vackra djur men jag är lite reserverad för dom Har aldrig ridit.
    Lycka till
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så sorgligt och samtidigt så fint med din nya kompis, nya tider.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka vackra hästar! Hästar är enligt mitt tycke det vackraste djuret. Så smäckra och fulla av kraft på samma gång, styrka och smidighet och stolthet i samma djur! Så sorgligt att du förlorade din vän, han såg jättefin ut! Men även den nya är fin, påminner lite om Black Beauty som gick på film för många år sen. Själv är det många år sen jag red , men jag gjorde det i min "ungdoms dar" ;) nu har enorm respekt för dessa djur, man blir ju fegare med åren...

    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Åh, vad jag känner med dig! Som djurvän vet jag hur otroligt mycket dessa fyrfota kärlekar betyder för en. Du är storsint och duktig som förstår att uppskatta det ni har haft istället för att bara sörja.
    Vilka underbara bilder!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Alltid svårt att ta beslutet att avgöra när det är dags men det är ju vår skyldighet som djurägare att inte låta våra älskade 4-benta vänner lida och ha ont. Jag vet så väl hur ledsen man känner sig men samtidigt hur glad man är över alla härliga minnen och det bästa man kan göra är att skaffa en ny vän fort! Lycka till med nya hästen, ni kommer säkert att bli ett bra par tillsammans! Må så gott och glad vår! /Lotta

    SvaraRadera
  6. Det jobbiga med älskade djur är att dom får vara hos oss alltför kort tid, men fördelen att man kan få fler älsklingar som din nya.
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Förstår din saknad och älskar hur du låter nytt ta vid.....det hjälper genom sorgen....=)
    Lycka till....!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Hei! Det verste med å ha dyr, er at man ta en slik bestemmelse. Nå går det ikke lenger...Men det er innmari fint å få være sammen og bli kjent. Hester er himla vakre dyr. Lykke til med den nye. Klem Anne

    SvaraRadera
  9. Även en icke hästfantast, som jag, tycker att Hamlet ser ut som en prins :)

    SvaraRadera