Translate

måndag 21 maj 2012

Malin, med den jättefina bloggen De 4 årstiderna, är ny följare hos mig. Välkommen! Så kul att vi har funnit varandras bloggar.
(´Nevada´, en remonterande storvuxen buskros ur rosgruppen Moyesii. Härdig till zon V.)

När väl våren bestämt sig för att stanna går allt så fort. Jag hinner inte med det som måste göras, springer mest omkring och fnattar runt. Drar lite ogräs, gräver ner en växt, hittar en nyutslagen blomma och rusar efter kameran. Kommer på att mina majsplantor absolut måste planteras ut i grönsakslandet. Där är det en halv djungel av maskrosor och nate. Letar fram spade och grep, men inser att jag först måste hitta den för tillfället enda tomma skottkärran att ha till allt rens. Men tji fick jag, för där låg allt rosklipp från förra veckans anfall. Bara att vandra ned till äppelhagen och brännhögen. Kaffe! Måste ha min fm-latte. Och titta, en oläst trädgårdstidning. Bra att försjunka i när hela trädgården skriker efter mig och lite omvårdnad.

Hur är det med magnoliorna på norrsidan? De vita är snart överblommade, så jag bara måste dit ned på en snabbtitt. ´Wada´s Memory´ har sina vita hängande blommor kvar. Tänker alltid på banaskal när jag ser dem hänga där på grenarna. Har jag förstört magnoliamystiken nu?



´Lennei Alba´ har endast en vit blomma i år. Den har klarat sig väl genom de sista hårda vintrarna vilket inte den lilarosa ´Lennei´ gjort. Trodde att den vita hybriden var mer känslig, men hos mig var det tvärt om. Kanske kan en del skyllas på både växtplats och avmognad, men ´Lennei Alba´ är bra mycket tuffare än den skulle vara. Och glad är jag för det. Så vacker som hon är.



Till sist i dag en av de sista blommorna på magnolian ´Leonard Messel´. Den har varit fantastisk i år med massor av rosa blommor över hela busken. Och tidig i blom. Har blommat flera veckor nu eftersom det varit en relativ kall vår. Alltid något.


Visst är de härliga, mina "trasor".

Nu blir det sängen och slutet av min spännande bok. Ska bli skönt efter en hektisk trädgårdsdag. Ryggen längtar.
Hej hopp!

                                                                   Törnrosa

7 kommentarer:

  1. :-D Ja, ibland känner man sig mer som en yr höna än en organiserad trädgårdstoka. Fast det är ganska mysigt det med :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Fina bananskal tycker jag, och inte svärmar flugorna runt dem heller (som kring de man glömt ute efter mellanmålsmumsandet). Tack för senast! Dina bebisar verkar tycka det är OK att ha flyttat, de står i bänk och växer till sig.

    SvaraRadera
  3. Det är något speciellt med Magnolior blir helt betagen av dom!!!
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Tänk, att den första biten av ditt inläggskulle kunna vara klippt ur min dag! Precis så där är det. Man går ut till trädgården med kraftfulla steg och vet precis var man ska börja...tills allt det där andra händer!
    Lennei Alba var en ny bekantskap! Så trevligt, att den vackra växten verkar tålig.

    Kram/Märit

    SvaraRadera
  5. Vilka skönheter!! Inte är det lätt att planera sin trädgårdstid alltid:)). Jag höll på lite så igår, lite här och lite där:).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Så många magnolior du har, den ena finare än den andra.
    Hörde förresten att du kommer hit till sommaren, det ser vi fram emot:)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Men tokfia inte kan du jämföra dom med bananskal! Dom är ju helt underbara ju!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera