Translate

onsdag 6 juni 2012

Växthus-magi.

Växthuset i trädgårdens bortre. Hemligt. Fuktiga rum. Jorddoftande. Drypande värme. Hemligheter. Sitta i ett mullrikt halvtomt växthus med immiga rutor och nära nog kvävande hetta. Ljuvlig lycka. Snäckor ritar smala gångstreck i rutornas fukt. Härliga hemliga vrår att gömma sig i, drömma sina tankar i. Innan allt blir igenväxt grön djungel. När gurkor och tomater och auberginner och paprikor trängs och klängs på och med blå vindruvor. Då - en annan magi.

                        








Och utanför strävar klematis uppför glashusets gavel. Kikar in, trycker näsan mot glaset, knackar lätt till dem där inne. "Kom ut och lek. Vi kan klättra ikapp."






Hör vad växthusen mumlar i skymningen. Lyssna på deras tissel, låt dem berätta. Om dagar och nätter, om sol och regn, om vinter och sommar. Om jord och mull, växter och djur. Om livet som går och livet som fortsätter. Med oss, utan oss. Livet, det som är sig själv nog.

Kramar i sista solstrålarna en kväll som i kväll, en nationalsdagskväll.


Törnrosa

10 kommentarer:

  1. Så fint, jag blir nästan rörd, är lite lättrörd nu för tiden:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Känslosamt..och sant!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Växthus = lycka! Så är det bara:-)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Åh, vad jag önskar mig ett sådant växthus! Men så länge vi inte renoverat klart, så blir det absolut inget. Sedan kan man börja drömma kanske...

    Kram! Märit

    SvaraRadera
  5. Vad du lockar och pockar med en stackars trädgårdsmänniska som inte har ett växthus. Måste nog sätta fart med grävning till hösten...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Är så avis på alla er som har växthus! Det står höööögt upp på önskelistan. Men plats.. Det finns det nog inte..
    Kram

    SvaraRadera
  7. Åhh visst är det magiskt i växthuset. Jag kan knappt slita mig när jag går in där. Plötsligt har en timme bara försvunnit......magiskt!

    SvaraRadera
  8. Åh vad jag vill ha växthus! Hoppas det var ok att jag länkade till dig i mitt senaste inlägg:-).

    Ha det fint//Laila

    SvaraRadera
  9. Tittar bara in igen, för att berätta att jag sett Pimpernöt hos Tågarps trädgård på Österlen. De hade bara två dåliga ex kvar, men hade nyligen sålt en som var bra! Så hoppet är inte ute att du kan hitta någon.
    Vår blommar fortfarande lika fint. Nu har jag mejat mig fram genom ogräset och ser att den fortfarande står i en nergrävd kruka! Hoppas att det betyder att den går lättare att flytta fram!

    Hälsningar Märit

    SvaraRadera