Translate

fredag 17 augusti 2012

Ny pyttebädd.

Den här delen av mitt woodland, den soligaste, har en påkoppling till höger. Där växer magnolian ´Betty´ tillsammans med förra höstens nyplantering. Nu fortsätter jag förbi ´Betty´ med en ny snutt surjordsanläggning med några av helgens fyndade raringar.





Först lägger jag ut tidningar, sedan en kompost- och  grovt grusblandning med barkmull och lite ogödslad torv i. Flera dm tjockt. Sedan ska det bli stenar runt omkring istället för torvblocken som jag hitintills använt. Stenarna är gratis, trovblocken blir alltid sönderpickade av koltrastarna.

Växterna på plats, stenarna kommer senare. Tyvärr dåliga bilder, lite för mörkt för att få ordentlig skärpa.





Snett bakom ´Betty´ fick den limegula eken en bra plats att bo på. Mycket blågrönt i bladverken runt omkring men med några minihostor som tar upp den gula tonen och skimrar i halvskuggan. 

Hej hopp!

Törnrosa

10 kommentarer:

  1. Så otroligt fint! Blir alldeles inspirerad till att fixa woodland i min egen trädgård.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag har ett woodland....gjorde det utan att veta vad jag gjorde! Min tanke är att jag jag ska göra om det nu när jag vet vad dessa växter kräver!

    Och bra inspiration och instruktion har du:)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Om jag hade gratis sten i närheten skulle jag nog också byta ut en hel del torvkant. Och så behändigt att lägga ovanpå och bygga oppåt.Skönt att slippa slita på fina spaden :)

    SvaraRadera
  4. Så lummigt och vackert och jag tycker det blir jättefint med stenar istället för torvblock!
    Ha en skön helg.
    Lotta

    SvaraRadera
  5. Roligt att få följa ditt rabattprojekt. Jättesnyggt blir det. Spännande växter.
    Ha det gott.
    Kram maria

    SvaraRadera
  6. Så jättefint du gjort! Blir också inspirerad att bygga ett litet woodland här hos oss!
    Ja, det får jag nog göra framöver! :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Så fint nykomlingarna får det...och du också såklart :)
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  8. Åh vad snyggt det blir! I den där lummiga grönskan kommer dina nyförvärv att stormtrivas.

    Ha det bäst//Laila

    SvaraRadera
  9. Oj! vad mycket spännande du har köpt till trädgården!!
    Mariana

    SvaraRadera
  10. Roligt med alla spännande växter, mitt trädgårdsperspektiv har vidgats, tack!
    Kram

    SvaraRadera