Translate

fredag 2 mars 2012

Sådd fixad.

Äntligen fick jag fart på mig. Köpte såjord, tog fram sålådor och miniväxthusen med undervärme i. Plockade ut fröpåsarna vars frön skulle ner i jord. Blev en hel del. Vilken lycka när lådorna stod där med jord, färdiga för sådd. Pillade och tänkte och fördelade fröna. Nästan alla sålådor blev fulla och i den sista fick det plats tre olika sorters basilika. De ska inte ha jord över sina pyttefrön och redan en dag senare har de svällt och lyser lavendelfärgade mot jordens mörka yta.


Det blev flerfärgad majs, purjo, tre olika kronärtskockor varav två lila, fyra paprikasorter, fem roliga chilis, tre auberginsorter. En är orange med gröna flammor, ´Striped Toga´ från Rara växter, de andra två vanliga sorters blålila. Två frön av minislanggurkan ´Green Fingers´ och några av en tomatsort som jag köpt i Italien. De ska få växa i mitt stora växthus och kan därför sås redan nu. Senare i vår sår jag resten av tomat- och gurkfröerna, de som ska planteras ut på friland eller i något av de mindre växthusen där det är kallare.



Sådde även porslinsanemon som först ska stå inne i värmen 2 veckor, sedan kallt till dess att fröerna gror, sk stratifiering. En perenn att hålla koll på ska jag väl i alla fall klara av även om det egentligen inte är något för mig, det där med perennasådd och omskolning och inte glömma bort osv.



Nu ska jag sitta på min nya kudde på min nya pall och stirra ned i sålådorna, vänta på att det spirar och sedan höra hur det knakar och växer där i. Livet med trädgård är härligt!

Och förutom att hälsa alla frön välkomna i jorden, vill jag speciellt hälsa Märit och Lotta mycket välkomna som nya följare hos mig. Så glad jag blev att ni hittat till mig! Välkomna, välkomna.
Hej hopp!

                                                                     Törnrosa

7 kommentarer:

  1. Visst är det HÄRLIGT att börja pilla runt med frön och drömma om vad komma skall. Jag blev hungrig när jag läste om dina godsaker... Snyggaste pallen med snyggaste kudden att sitta på och stirra upp fröerna från!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Både kul och spännande att få starta upp frösådderna :=)
    Det är härliga tider då man flera gånger varje dag får stirra på såkrukorna för att helt plötsligt få syn på en grön lite 'plutt' Då blir man sååå lycklig!

    Önskar dig en härlig stund sittande på den fina pall.

    SvaraRadera
  3. Jag håller tummar och tår för din perennsådd och visualiserar dig sittandes där på pallen med ögonen stint gloende i lådorna:))

    SvaraRadera
  4. Vad otroligt härlig det är med sådder. Hoppas och tror att du kommer att lyckas.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Vad mycket roligt du har sått, hoppas du lyckas med porslinsanemonen...den är ju så söt! Himla tur du har en snygg, mjuk kudde att sitta på, annars lär du ju få ont i rumpan...du lär ju få sitta en timme eller 2 innan dom kommit upp! Hihi...Kul när du tittar in hos mig!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  6. Flitig du, häftig pall som du:)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Visst är det underbart med sådder. Härlig förväntan. Och vilken snygg pall, du har verkligen öga för det vackra.
    Kram!

    SvaraRadera